Както при всяко начало и тук нещата са доволно простички. Автомобилите притежават само най-богатите, които в повечето случаи разполагат с личен шофьор (и охранител едновременно). Това изключва необходимостта от заключване. В онези времена дори само да подкараш превозното средство не е било детинска работа, както в днешни дни. Да не говорим, че е нямало как да останете незабелязани.
Ако сте от малко по-старото поколение, може би си спомняте как в България, много собственици на автомобили вечер прибираха акумулаторите си. Простичко решение за сигурност, но крайно неудобно, съгласете се. Почти цял век по-рано производителите на автомобила Leach решават да отчаят евентуалните крадци като произведат портативно кормило. Паркираш и пъхаш волана в торбата. С развитие на автомобилостроенето, когато превозните средства вече са по джоба на все повече хора, става ясно, че автомобилите се нуждаят от система на заключване.
Първите ключалки се поставят в метален цилиндър на дръжките на вратите. Той се монтира от вътрешната страна на автомобилната врата, но до 70-те години на миналия век кодът за заключване се намира от външната му страна. Така крадците могат да направят дубликат като използват този код. Освен това много автомобили се нуждаят от един ключ за отключване и запалване, което още повече улеснява все по-усъвършенстващите се престъпници. Това е и причината впоследствие автомобилните производители да направят различни ключове за запалване и за вратите.
Постепенно ключалките стават все по-сигурни, като в тях се вграждат метални щифтове с различни размери. За да ги пробият, отначало крадците трябва да разполагат със специални инструменти и умения, но с течение на времето те развиват силовата „технология” бъмпинг, чрез която получават лесен достъп до купето на автомобила. Автомобилите, произведени преди 1992 г., е сравнително лесно да бъдат отворени от инструмента, наречен „Малкия Джим” – тънка метална лента с дължина около 60 см. и ширина 2-4 см. По-късно превозните средства се произвеждат със специална защитна плоча против това просто, но ефикасно пособие.
Ако преди две десетилетия електрониката в един автомобил представлява по-малко от 10% от себестойността му, то днес тя вече надминава 35%. Автомобилните инженери в днешни дни трябва да отговарят на новите изисквания за визуализация и интеграция на всякакви видове мобилни средства и връзка с интернет, без които не можем. Това води до проблеми със сигурността, защото знаем, че там, където имаме много електроника, може да имаме и големи пробиви. Същото важи и за технологията Keyless Go (безключово отваряне) – с нея на шофьора при отварянето на вратата, както и при стартирането на двигателя не се налага да натиска определен бутон, нито да завърта ключа за запалване.
Ето накратко за принципа на Keyless Go: когато докоснете дръжката на вратата на автомобила, той търси от автоключа уникален код за отключване. Обхватът на този ключ е около един метър, затова притежателят трябва да стои близко до автомобила. В тази ситуация автоключът праща код, който отваря вратата. Автомобилът оставя заключен в ситуацията, в която ключът е по-далеч. Крадците преодоляват това препятствие чрез удължители на обсега – това в наши дни е проблем на всички автопроизводители. От Mazda твърдят, че безключовото отключване може да се деактивира в сервиза. От Volvo препоръчват автоключът да не се съхранява близо до тънки външни стени и прозорци, където сигналът му може да бъде прихванат и удължен. При някои модели на Mercedes това става с двойно натискане на бутона за заключване.
Въобще в наши дниавтоключарите трябва да са нещо повечеот техници, които просто ще отворят ръчно някоя врата – те се нуждаят от специална техника, опит и крайно специфични умения.
Прочетете повече информация за предлаганите услуги от наш денонощен ключар София.
Начална сигурност на ключалките
На тел. 0896 45 00 36 ще получите консултация за всички видове ключарски услуги.