mobile trigger

Какво представлява имобилайзера при моторните превозни средства?

05.08.2019г.

Имобилайзера предпазва от кражби


Имобилайзера е устройство за сигурност, монтира се на колата и не позволява стартиране на двигателя. По този начин производителите на автомобили целят да намалят кражбите. Статистиката показва, че имобилайзера намаля кражбите на коли с 40%. Той става активен веднага след изваждането на ключа за запалване. В буквален превод от английски, имобилайзер означава "обездвижител". При всеки нов старт на автомобила, имобилайзера изпраща нов код на електрониката на автомобила. Когато ключа има съответния код се позволява стартирането на двигателя. За съжаление имобилайзера не гарантира 100% защита от кражби, защото има различни приспособления за заобикаляне на имобилайзера.


Имобилайзера е изобретен от Сейнт Джордж Еванс и Едуард Биркенбюл и патентован през 1919 г. Първото поколение имобилайзери е като част от ключодържател. Първите модели използват статичен код в ключа за запалване. Ако кодът не бъде разпознат горивото няма да тече и да се запали. По-късните модели използват подвижни кодове и така се увеличава сигурността.


Хонда е първият производител на мотори, който включва имобилайзера при производството през 90-те години.


През септември 2007 г. в Канада се налага със закон инсталирането на двигателен имобилайзер във всички превозни средства и камиони, произведени в държавата. От 1 януари 1998 имобилайзера е задължителен за новите автомобили, произведени в Германия. Във Великобритания става задължителен от 1 октомври 1998 г., във Финландия от 1998 г., в Австралия от 2001 г. и в Канада от 2007 г.


Имобилайзера се състой от три части:

  • Ключ с Чип, чийто електронен код е програмиран в блока за управление.
  • Блок за управление - имобилайзерен блок , обработващ данните за ключа записани в паметта му с данните постъпващи при вкарване на ключа в контакта на колата и опит за стартиране на двигателя.
  • Електромагнитно реле прекъсващо електрически връзки или неелектрически системи в автомобила.

Предлага се също така и допълнителен имобилайзер за по-стари автомобили, които не са оборудвани с фабричен имобилайзер.


Вътре в корпуса на ключа тече ток, така се излъчва уникален двоичен код, който се чете от автомобила. Когато ключа е валиден се активира последователността на инжектиране на гориво. В някои превозни средства тази система е силно усъвършенствана, защото използва сателитна или мобилна комуникация, за да сигнализира на охранителна фирма, че се осъществява неоторизиран опит за запалване на автомобила.

Цялата информация често се запазва в по-новите модели автомобилни, които също така записват и друга информация, включително скорост, температура, тегло на водача, географско местоположение. Тази информация се използва при разследвания от застрахователи.


На около 45% от автомобилите в Австралия е монтиран имобилайзер.


Статистиката в Австралия показва, че 3 от 4 кражби са на по-стари автомобили. Само 7% от тези коли, които имат имобилайзер са откраднати. Най-често при тези кражби крадецът е имал достъп до оригиналния ключ. Едва един на четири крадени автомобила са откраднати от професионални крадци. По-голямата част от автомобилите които са откраднати са по-стари превозни средства, които нямат имобилайзер.


Много слаби страни са открити в имобилайзера, предназначени да предпазват съвременните коли от грабеж. Хакването на имобилайзера се извършва в превозното средство, а не на ключа. Би било по-бързо да програмирате нов ключ към превозното средство, отколкото да се опитвате да клонирате съществуващия ключ, особено на съвременните превозни средства. Друга слабост на имобилайзера е това, че е склонен да запомни последния код на ключа, дори след като оригиналният ключ е изваден от запалването за няколко минути. Въпреки тези слаби страни, направеното проучване от 2016 г. установява, че имобилайзера е намалил кражбите на коли с близо 40% между 1995 и 2008 г.


Имобилайзера предпазва от кражби.


Хонда е първият производител на мотори, който включва имобилайзера при производството през 90-те години.


Предлага се също така и допълнителен имобилайзер за по-стари автомобили, които не са оборудвани с фабричен имобилайзер.


На около 45% от автомобилите в Австралия е монтиран имобилайзер.

Назад към всички