mobile trigger

Автономните автомобили – неизбежното бъдеще

07.06.2018г.

В момента темата за автономните автомобили – как действат, какви проблеми ще създадат (или решат), е крайно актуална. Основните доводи за ползите от тях от страна на Google, които разработват проект за автомобил без шофьор, е че жертвите на пътно транспортни произшествия ще намалеят драстично, ще се повишат екологичността и трудовата производителност. Годишно от ПТП умират над 1 млн. души и то в повечето случаи заради грешки на шофьорите. По последни изследвания заради това, че американците прекарват толкова време зад волана на превозното средство, вътрешният продукт на страната намалява с цели 8%.


Повече от естествено е първо автономните коли да навлязат в държави с висок стандарт и където се спазват правилата за движение по пътищата. Така че България трябва да почака доста дълго в това отношение. Като цяло идеята е автономните превозни средства да са малки, електрически, с едно или две места. Те ще предлагат максимално изчистен интериор и ще липсват основни съставни части, без които никой не може да си представи автомобила въобще: педали, волан, табло. „Кабинет на колела” – така някои инженери наричат тези превозни средства от много близкото бъдеще.


Така или иначе сред нас отдавна има автономни автомобили, поне според приетата официална скала за автономност. В момента някои от моделите на пазара предлагат коли до второ и трето ниво.При първото ниво шофьорът има възможността да не докосва педалите – автомобилът сам спира или ускорява. Това е т. нар. „круиз контрол”, който е широко разпространен.


Второто ниво на автономност позволява на водача да пусне волана. В момента това е възможно при премиум марките на BMW, Mercedes, Audi, както и при определени автомобили масово производство на Volkswagen, Nissan, Opel. Все още не съществува обаче законна регулация, която да разрешава самостоятелното завиване и спиране, и затова автомобилните производители все още ограничават тези възможности. Все пак при някои от тях шофьорът би могъл да се движи бавно например в колона при задръстване без да се налага да управлява превозното средство.


Третото ниво е в случаите, когато водачът има възможността да игнорира всичко наоколо, но ще трябва да маневрира в града или ако иска да хване някоя отбивка. При първите три нива на автономност вината за евентуален инцидент на пътя винаги е в шофьора.


За четвъртото и петото нива са необходими споменатите законови промени, които да уточнят най-вече отговорността и вината при евентуални катастрофи. Колкото и да не ни се иска, няма как да ги избегнем – представете си съжителството между автономни автомобили и такива, управлявани от шофьори.


В момента тестове на автономни коли има в някои европейски градове, както и в САЩ. Чак след убедителните положителни резултати от тестовете, те ще започнат да се продават свободно. Доста по-рано от този момент ще настъпи този, в който автономните коли ще нахлуят в превозването на стоки. Uber вече извършиха доставка на напитки с автономен камиони по прогнозите заради товарните превози без шофьор разходите за гориво и обслужване ще намалеят значително.


Груба статистика показва, че към момента в света се движат над 15 млн. автомобили с второ ниво на автономност. През 2025 г. очакванията са за повече от 2 млн. коли с четвърто ниво на самостоятелност. Само 12 години ни делят от приетата вече за знакова година – 2030-та, когато заможните ще могат да си позволят автономни автомобили. Това е повече от добра новина не само за автокомпаниите заради огромния пазар, но и за производителите на електроника и изкуствен интелект, които ще ги захранват със софтуер и технологии.


Началото на това „светло бъдеще”, естествено, е трудно. Нека си припомним, че миналата година автономен автомобил на Uber уби жена в Аризона. Тоест, вместо да предотвратява смъртта на хора по пътищата, автономното превозно средство взе първа жертва, още преди да е пуснато в масово производство. Автомобилът е бил с водач зад волана, който обаче не е предотвратил блъскането на жена, пресичаща на пешеходна пътека. Разследването после показва, че автомобилът не е намалил преди сблъсъка.


И така – автономните автомобили скоро ще са в определени държави и за определени хора. В България ще почакаме още десетилетия, което може би е за добро. Дотогава ще разчитаме единствено на своите шофьорски умения, както и на доказали се автоключари при аварийни ситуации.

 

Прочетете повече информация за предлаганите услуги от наш денонощен ключар София.

 

Автономни коли

 

Безпилотни автомобили

 

На тел. 0894 62 00 02 ще получите консултация за всички видове ключарски услуги.

Назад към всички