mobile trigger

Автономните автомобили – неизбежното бъдеще

07.06.2018г.

В момента темата за автономните автомобили – как действат, какви проблеми ще създадат (или решат), е крайно актуална. Основните доводи за ползите от тях от страна на Google, които разработват проект за автомобил без шофьор, е че жертвите на пътно транспортни произшествия ще намалеят драстично, ще се повишат екологичността и трудовата производителност. Годишно от ПТП умират над 1 млн. души и то в повечето случаи заради грешки на шофьорите. По последни изследвания заради това, че американците прекарват толкова време зад волана на превозното средство, вътрешният продукт на страната намалява с цели 8%.


Повече от естествено е първо автономните коли да навлязат в държави с висок стандарт и където се спазват правилата за движение по пътищата. Така че България трябва да почака доста дълго в това отношение. Като цяло идеята е автономните превозни средства да са малки, електрически, с едно или две места. Те ще предлагат максимално изчистен интериор и ще липсват основни съставни части, без които никой не може да си представи автомобила въобще: педали, волан, табло. „Кабинет на колела” – така някои инженери наричат тези превозни средства от много близкото бъдеще.


Така или иначе сред нас отдавна има автономни автомобили, поне според приетата официална скала за автономност. В момента някои от моделите на пазара предлагат коли до второ и трето ниво.При първото ниво шофьорът има възможността да не докосва педалите – автомобилът сам спира или ускорява. Това е т. нар. „круиз контрол”, който е широко разпространен.


Второто ниво на автономност позволява на водача да пусне волана. В момента това е възможно при премиум марките на BMW, Mercedes, Audi, както и при определени автомобили масово производство на Volkswagen, Nissan, Opel. Все още не съществува обаче законна регулация, която да разрешава самостоятелното завиване и спиране, и затова автомобилните производители все още ограничават тези възможности. Все пак при някои от тях шофьорът би могъл да се движи бавно например в колона при задръстване без да се налага да управлява превозното средство.


Третото ниво е в случаите, когато водачът има възможността да игнорира всичко наоколо, но ще трябва да маневрира в града или ако иска да хване някоя отбивка. При първите три нива на автономност вината за евентуален инцидент на пътя винаги е в шофьора.


За четвъртото и петото нива са необходими споменатите законови промени, които да уточнят най-вече отговорността и вината при евентуални катастрофи. Колкото и да не ни се иска, няма как да ги избегнем – представете си съжителството между автономни автомобили и такива, управлявани от шофьори.


В момента тестове на автономни коли има в някои европейски градове, както и в САЩ. Чак след убедителните положителни резултати от тестовете, те ще започнат да се продават свободно. Доста по-рано от този момент ще настъпи този, в който автономните коли ще нахлуят в превозването на стоки. Uber вече извършиха доставка на напитки с автономен камиони по прогнозите заради товарните превози без шофьор разходите за гориво и обслужване ще намалеят значително.


Груба статистика показва, че към момента в света се движат над 15 млн. автомобили с второ ниво на автономност. През 2025 г. очакванията са за повече от 2 млн. коли с четвърто ниво на самостоятелност. Само 12 години ни делят от приетата вече за знакова година – 2030-та, когато заможните ще могат да си позволят автономни автомобили. Това е повече от добра новина не само за автокомпаниите заради огромния пазар, но и за производителите на електроника и изкуствен интелект, които ще ги захранват със софтуер и технологии.


Началото на това „светло бъдеще”, естествено, е трудно. Нека си припомним, че миналата година автономен автомобил на Uber уби жена в Аризона. Тоест, вместо да предотвратява смъртта на хора по пътищата, автономното превозно средство взе първа жертва, още преди да е пуснато в масово производство. Автомобилът е бил с водач зад волана, който обаче не е предотвратил блъскането на жена, пресичаща на пешеходна пътека. Разследването после показва, че автомобилът не е намалил преди сблъсъка.


И така – автономните автомобили скоро ще са в определени държави и за определени хора. В България ще почакаме още десетилетия, което може би е за добро. Дотогава ще разчитаме единствено на своите шофьорски умения, както и на доказали се автоключари при аварийни ситуации.

 

Автономни коли

 

Безпилотни автомобили

 

На тел. 0894 62 00 02 ще получите консултация за всички видове ключарски услуги.

Назад към всички